„Prośba o” zamiast „proszę o” – czy można tak napisać?

02 stycznia 2024 | Savoir-vivre

„Prośba o odpowiedź do 15:00″. „Prośba o analizę dokumentacji”. „Prośba o odesłanie umowy”. „Prośba o” zawładnęła skrzynkami mailowymi, choć z językowego i grzecznościowego punktu widzenia jest błędem.

„Prośba o” – błąd językowy

Pierwszym i najważniejszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest to, że użycie formuły „prośba o” zamiast „proszę o” jest niepoprawne. Rzeczownik w mianowniku nie może pełnić funkcji czasownika. „Prośba o analizę dokumentów” – „Proszę o analizę dokumentów”.

Owszem, mamy konstrukcje typu apel o pomocwezwanie do zapłatysłowa podziękowania, ale stanowią one elementy zwrotów (np. zwracam się z apelem o pomocprzedstawiam wezwanie do zapłatykieruję słowa podziękowania itp.) lub też zamiast występujących w nich rzeczowników używa się czasowników (apeluję o pomocwzywam do zapłaty). Wyrażenie apel o pomoc nie znaczy 'apeluję o pomoc’, a więc konstrukcja prośba o analizę dokumentów użyta w znaczeniu 'proszę o analizę dokumentów’ jest niezgodna z systemem gramatycznym polszczyzny. Jest jednak (niestety) dość często używana, szczególnie w środowiskach korporacyjnych i, jak można sądzić, przez nie jest akceptowana.

Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski, Poradnia językowa PWN

ETYKIETA BIZNESU – DLACZEGO UNIKAMY PROSZENIA?

Interesującym zjawiskiem jest tendencja do unikania bezpośredniego formułowania próśb. Wiele osób czuje dyskomfort, otwarcie o coś prosząc. Obawiają się, że może być to postrzegane jako wyraz słabości lub zależności. W efekcie poszukują alternatywy dla grzecznego „proszę o”. „Prośba o” jest próbą oddzielenia samej prośby od osoby proszącej – ja o nic nie proszę.

Sformułowanie „prośba o” często ma wydźwięk pejoratywny. Stosowanie jest podczas upominania i poprawiania. Nie pomaga w budowaniu korespondencji eleganckiej i zgodnej z zasadami etykiety biznesu.

JAK PROSIĆ?

Zamiast niepoprawnego „prośba o”, możemy użyć konstrukcji wielu konstrukcji, np.

  • Zwracam się z prośbą o…
  • Proszę o…
  • Chciałabym prosić o…
  • Poproszę o…

KIEDY „PROŚBA O” jest poprawna?

Formuła „prośba o” jest poprawna, gdy stosujemy ją w nagłówkach lub tytułach wiadomości, szczególnie urzędowych.

  • Prośba o przesłanie dokumentacji
  • Prośba o przywrócenie terminu
  • Prośba o ponowne rozpatrzenie sprawy

Nie musisz więc zupełnie z niej rezygnować, bo dobrze sprawdzi się w nagłówku wiadomości, gdy w treści poprawnie o coś poprosisz.

Dowiedz się więcej o etykiecie biznesu – zamów książkę „Z klasą w biznesie„. Ta książka jest dla Ciebie jeśli:

  • zależy Ci na budowaniu profesjonalnego wizerunku w biznesie,
  • chcesz zyskać niezachwianą pewność siebie, wiedząc, że w każdej biznesowej sytuacji potrafisz zachować się z klasą,
  • pracujesz lub zamierzasz podjąć pracę – bez względu na to, czy jesteś zatrudniona w małym przedsiębiorstwie czy w międzynarodowej korporacji,
  • chcesz poprawić swoje relacje ze współpracownikami,
  • chcesz poszerzać swoją wiedzą i zdobywać nowe umiejętności interpersonalne.
Aleksandra Pakuła - trenerka etykiety i eleganckiego zachowania

NEWSLETTER

Newsletter Instytut Etykiety

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twoje zakupy0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0