„Prośba o odpowiedź do 15:00″. „Prośba o analizę dokumentacji”. „Prośba o odesłanie umowy”. „Prośba o” zawładnęła skrzynkami mailowymi, choć z językowego i grzecznościowego punktu widzenia jest błędem.
„Prośba o” – błąd językowy
Pierwszym i najważniejszym aspektem, na który należy zwrócić uwagę, jest to, że użycie formuły „prośba o” zamiast „proszę o” jest niepoprawne. Rzeczownik w mianowniku nie może pełnić funkcji czasownika. „Prośba o analizę dokumentów” – „Proszę o analizę dokumentów”.
Owszem, mamy konstrukcje typu apel o pomoc, wezwanie do zapłaty, słowa podziękowania, ale stanowią one elementy zwrotów (np. zwracam się z apelem o pomoc, przedstawiam wezwanie do zapłaty, kieruję słowa podziękowania itp.) lub też zamiast występujących w nich rzeczowników używa się czasowników (apeluję o pomoc, wzywam do zapłaty). Wyrażenie apel o pomoc nie znaczy 'apeluję o pomoc’, a więc konstrukcja prośba o analizę dokumentów użyta w znaczeniu 'proszę o analizę dokumentów’ jest niezgodna z systemem gramatycznym polszczyzny. Jest jednak (niestety) dość często używana, szczególnie w środowiskach korporacyjnych i, jak można sądzić, przez nie jest akceptowana.
– Katarzyna Kłosińska, Uniwersytet Warszawski, Poradnia językowa PWN
ETYKIETA BIZNESU – DLACZEGO UNIKAMY PROSZENIA?
Interesującym zjawiskiem jest tendencja do unikania bezpośredniego formułowania próśb. Wiele osób czuje dyskomfort, otwarcie o coś prosząc. Obawiają się, że może być to postrzegane jako wyraz słabości lub zależności. W efekcie poszukują alternatywy dla grzecznego „proszę o”. „Prośba o” jest próbą oddzielenia samej prośby od osoby proszącej – ja o nic nie proszę.
Sformułowanie „prośba o” często ma wydźwięk pejoratywny. Stosowanie jest podczas upominania i poprawiania. Nie pomaga w budowaniu korespondencji eleganckiej i zgodnej z zasadami etykiety biznesu.
JAK PROSIĆ?
Zamiast niepoprawnego „prośba o”, możemy użyć konstrukcji wielu konstrukcji, np.
- Zwracam się z prośbą o…
- Proszę o…
- Chciałabym prosić o…
- Poproszę o…
KIEDY „PROŚBA O” jest poprawna?
Formuła „prośba o” jest poprawna, gdy stosujemy ją w nagłówkach lub tytułach wiadomości, szczególnie urzędowych.
- Prośba o przesłanie dokumentacji
- Prośba o przywrócenie terminu
- Prośba o ponowne rozpatrzenie sprawy
Nie musisz więc zupełnie z niej rezygnować, bo dobrze sprawdzi się w nagłówku wiadomości, gdy w treści poprawnie o coś poprosisz.
Dowiedz się więcej o etykiecie biznesu – zamów książkę „Z klasą w biznesie„. Ta książka jest dla Ciebie jeśli:
- zależy Ci na budowaniu profesjonalnego wizerunku w biznesie,
- chcesz zyskać niezachwianą pewność siebie, wiedząc, że w każdej biznesowej sytuacji potrafisz zachować się z klasą,
- pracujesz lub zamierzasz podjąć pracę – bez względu na to, czy jesteś zatrudniona w małym przedsiębiorstwie czy w międzynarodowej korporacji,
- chcesz poprawić swoje relacje ze współpracownikami,
- chcesz poszerzać swoją wiedzą i zdobywać nowe umiejętności interpersonalne.
0 komentarzy