W czym do pracy? Dress code – stoje typu business professional i business casual

28 czerwca 2017 | Dress code

Dobre maniery są w życiu niezbędne. Warto wiedzieć, jak należy się zachować w pracy, podczas rodzinnego przyjęcia czy spotkania z dawno niewidzianymi znajomymi. Nienaganne zachowanie zostanie docenione w każdym środowisku, a odpowiednio dobrany strój pomoże w najbardziej niezręcznej sytuacji. Już od jakiegoś czasu moje czytelniczki prosiły mnie o poruszenie tematu stroju. Choć na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się być oczywiste, to gdy zastanawiamy się, jak ubrać się pierwszego dnia do pracy, okazuje się, że obowiązujące zasady nie są nam dobrze znane. Do rozpoczęcia tej serii sama długo się przygotowywałam. Jak we wszystkim, eksperci dzielą się na liberałów i tych o bardziej konserwatywnych poglądach. Ja przedstawię Wam najbardziej zobiektywizowane stanowisko – i tak przecież wybierzecie to, co bardziej pasuje do Waszego stylu życia. 

Co to jest dress code?

Dress code to kolejne angielskie słowo, które zadomowiło się w naszym języku. Oznacza zasady ubierania się w taki sposób, by dopasować strój do okazji. Dress code jest jednym z elementów savoir-vivre’u – służy do komunikowania i wyrażania swojego stosunku do otaczającego świata. Stroje w dress codzie dzielą się przede wszystkim na formalne i nieformalne (niektórzy wyróżniają także stroje półformalne).  Oba dzielą się na kilka dodatkowych kategorii, które opisują stroje odpowiednie na wszystkie możliwe okazje.

W czym do pracy?

Każdy, kto rozpoczynał nową pracę wie, że dzień wcześniej w głowie rodzi się bardzo ważne pytanie: w czym do pracy? Odpowiedź jest oczywista: to zależy. Nie istnieje jedna, prosta reguła, która odpowiadałaby na to pytanie. Najważniejsza jest bowiem kultura danej organizacji i to do niej przyszły pracownik powinien się dostosować. O tym, w czym do pracy powinno się pomyśleć dużo wcześniej, najlepiej w dniu rozmowy kwalifikacyjnej. Choć strój kandydata często różni się od stroju pracownika, to w dniu pierwszego spotkania warto zwrócić uwagę na to, jak ubrani są pozostali pracownicy. To oni dyktują dress code obowiązujący w firmie. Nie istnieje sytuacja, w której w danej nie istnieje dress code – nawet jeśli zasady nie są sztywno określone przez pracodawcę, to pracownicy sami go określili wybierając np. stroje casualowe. W firmach dominują dwa rodzaje dress codu – business professional i business casual (w literaturze znajdziemy po kilka określeń na ten sam rodzaj stroju, o czym wspominam niżej).

>>Przeczytaj też<< Zasada precedencji – panie nie zawsze przodem

Business professional / Strój biznesy klasyczny / Business attire

Business professional to rodzaj stroju nieformalnego, który, jak sama nazwa wskazuje, nosi się w pracy. Business professional nie jest jednak strojem dla każdego – ze względu na najwyższe miejsce w hierarchii strojów nieformalnych, zarezerwowany jest dla osób (lub całych organizacji), w których elegancki strój ma bardzo duże znaczenie, czyli np. polityków, rzeczników prasowych, prezesów, czy asystentów. Składa się z garsonki, sukienki z żakietem lub damskiego garnituru. Nie ma tu miejsca na prezentowanie własnego stylu – strój business professional jest swego rodzaju uniformem (a nawet mundurem), który obowiązuje w danej organizacji.

W przypadku strojów business professional, w porównaniu do mężczyzn kobiety mają zdecydowanie większe pole manewru w kwestii kolorów. Mogą bowiem poruszać się w niemal całej gamie kolorystycznej, świadomie unikając jedynie jaskrawych barw. Wybierając kolor warto jednak znać jego znaczenie: granat, czerń i biel symbolizują autorytet, błękit wzbudza zaufanie, a róż oznacza brak kompetencji. Bardzo ważną zasadą w stroju business professional jest noszenie żakietu i spódnicy lub spodni wykonanych z tego samego, raczej gładkiego materiału. Niedopuszczalnym jest rezygnowanie z rajstop, które powinny być matowe i – jeżeli są przezroczyste – mieć grubość od 5 do 8 den. Rajstopy mogą być też w pełni kryjące – ważne jednak, by miały gładką fakturę.

Żakiet, koszula i bluzka

Żakiet, będący elementem stroju business professional, powinien być wykonany z tego samego materiału co spodnie lub spódnica, tak by całość stanowiła komplet. Krój żakietu nie jest sztywno określony: może przypominać męską marynarkę, może mieć stójkę, a może nawet być zastąpiony przez dwurzędową marynarkę klubową. Nie określa się też liczby oraz umiejscowienia guzików – żakiet w stroju business professional może być jedno- lub dwurzędowy.  Wybór zależy od osobistych preferencji.

Do żakietu niezbędna jest oczywiście koszula lub bluzka. Bluzka nie oznacza oczywiście T-shirta, który absolutnie nie pasuje do tego rodzaju stroju. Dobrym wyborem będą bawełniane lub jedwabne koszule – ich krój nie jest sztywno określony przez zasady dress codu. Kobieca koszula może być zapinana na spinki lub guziki, może mieć guziki przy kołnierzyku, może być również ozdobiona żabotem. Bluzka, niebędąca koszulą, powinna być wykonana z naturalnego materiału. Nie powinna być wzorzysta, a jaj faktura powinna pozostać gładka. Dozwolone są właściwie wszystkie kształty dekoltów. Ograniczeniem jej jednak ich głębokość – głęboki dekolt w stroju business professional nigdy nie jest akceptowany.

>>Przeczytaj też<< Etykieta biznesu – jak wręczać wizytówkę?

Spódnica lub spodnie i sukienka

Spódnica lub spodnie musza stanowić komplet z żakietem. Spódnica musi sięgać kolan (ew. być tuż przed kolano). Krój spódnicy nie jest jasno określony, więc kobieta może swobodnie wybrać taki, który będzie najkorzystniejszy dla jej sylwetki. Oczywistym klasykiem stroju business professional jest spódnica ołówkowa, jednak nie jest ona jedyną opcją.

Spodnie w stroju business professional powinny mieć kant. Nie powinny być zbyt krótkie i – o zgrozo – zbyt długie. Dopuszczalne są spodnie przed kostkę. Spodnie w stroju business professional nie powinny być zbyt opięte – podkreślanie kobiecych kształtów nie służy budowaniu wizerunku profesjonalisty.

Sukienka w stroju business professional musi sięgać kolan (ew. być tuż przed kolano). Wykonana powinna być z naturalnego i gładkiego materiału. Możliwy jest nawet wybór szmizjerki, jednak w tym przypadku trzeba uważać – szmizjerki lubią mieć dość „luźny” krój. Sukienka powinna być połączona żakietem, który w tym wypadku nie musi stanowić kompletu.

Dodatki

Dodatki w stroju business professional muszą być ledwie zauważalne. Dopuszczalny jest zegarek oraz kolczyki i łańcuszek w kolorach srebra i złota, pozbawione ozdobnych kamieni (najbardziej konserwatywni znawcy tematu twierdzą nawet, że kobieta w stroju business professional powinna zdjąć pierścionek zaręczynowy, który ma w sobie błyszczący kamień). Dopuszczalnym dodatkiem jest także apaszka i szal. Torebka w stroju business professional może być na tyle duża, by pomieścić laptopa i inne biznesowe narzędzia. Powinna być też wykonana z jednolitego, naturalnego materiału (choć osoby nie noszące skóry mogą oczywiście zdecydować się na syntetyk). Na stopach mogą znaleźć się czółenka, których obcas ma nie więcej niż 7 cm., mokasyny oraz oksfordki. Niepożądane są baleriny, szpilki, botki i kozaki.

Business casual / Strój biznesowy swobodny / Casual attire

Business casual to luźny strój obowiązujący w pracy. Strój business professional i business casual dzieli przepaść, a ich mieszanie jest coraz częściej spotykane (i wynika bardziej z niewiedzy, niż świadomego działania). Doskonale sprawdza się jako strój w organizacji, która nie przyjęła restrykcyjnych zasad dress codu, choć i w tych bywa spotykany w tzw, luźne piątki (casual friday). Kobiecy strój business casual może składać się z wielu elementów, takich jak bluzki, koszule, sweterki, T-shirty, spódnice i spodnie.

Ze względu na fakt, że strój business casual znajduje się niemal na samym dole hierarchii strojów, opisujące go zasady są wyjątkowo elastyczne. Kobieta może korzystać z pełnej palety kolorystycznej i wybierać ubrania wykonane z niemal wszystkich rodzajów materiału. Ważne jednak, by nie stracić z pola widzenia biznesowej nuty, która czyni strój odpowiednim do pracy.

Koszula, koszulka, bluzka, sweter

Luźny strój business casual pozwala kobiecie na swobodny wybór poszczególnych elementów garderoby. Koszula może być wykonana z bawełny, a nawet lnu – jej krój pozostaje zupełnie dowolny. W stroju business casual kobieta może wybrać także T-shirt, jednak ze względu na biznesowe powiązanie, powinna unikać nadruków. Bluzki, koszule i koszulki nie mogą być prześwitujące i nie powinny posiadać głębokiego dekoltu. Strój business casual dopuszcza swetry, jednak tylko te noszone pod żakietem. Unikać powinno się swetrów zastępujących żakiet – w żadnym stroju biznesowym nie ma dla nich miejsca.

>>Przeczytaj też<< Kiedy nie muszę być kulturalna? Savoir-vivre i sztuka łamania zasad

Spódnica, spodnie i sukienka

Spódnica w stroju business casual powinna sięgać kolana (lub być ew. tuż przed kolano). Jej krój pozostaje dowolny, jednak warto zwrócić uwagę na to, czy pasuje do sylwetki kobiety, która ją nosi. Spodnie mogą być wykonane z niemal każdego materiału, w tym także z dżinsu. Nie mogą być jednak zbyt opięte i co oczywiste – nie mogą być podarte (podarte spodnie możemy nosić wyłącznie w prywatnych sytuacjach).

Business casual to królestwo sukienek – w tym rodzaju stroju możemy pozwolić sobie na więcej koloru i wzorów. Sukienka musi oczywiście sięgać kolana (ew. kończyć się tuż przed nim) i nie może posiadać głębokich rozcięć.

Dodatki

Dodatki to bardzo ważny element stroju business casual. Ciekawym dodatkiem jest zawsze pasek – który doskonale sprawdzi się w przypadku wciągniętej w spodnie koszuli. Torebka może być dużych rozmiarów, tak by pomieścić laptopa i niezbędne akcesoria (noszenie zwykłej torebki i torby na laptopa jest błędem). W pracy zawsze należy mieć też na sobie rajstopy – zasada ta obowiązuje nawet w najbardziej upalne dni. Rajstopy powinny być albo całkowicie kryjące, albo matowe o grubości nie większej niż 8 den. Choć strój business casual jest strojem luźnym, nie powinno się w nim nosić butów odsłaniających stopy (pisałam już o tym a artykule Sandały – czy zawsze wypada je nosić?). – odpadają więc sandały i czółenka odsłaniające palce i pięty.

Mam ogromną nadzieję, że artykuł okazał się dla Was przydatny. Włożyłam mnóstwo pracy w zweryfikowanie wszystkich zamieszczonych tu informacji – dress code wciąż się zmienia, a liberalizowanie zasad zdecydowanie zwiększa różnicę w zdaniach ekspertów. Dajcie mi koniecznie znać, jakie zasady panują w Waszych firmach – czy organizacja, w której panujecie jasno określa obowiązujące zasady, czy dress code jest niepisany? Czekam na komentarze! Zapraszam też na Facebooka, gdzie jestem codziennie oraz do grupy, która zrzesza niesamowite kobiety z klasą. Zachęcam też do zapisania się do newslettera – wkrótce do skrzynek zapisanych osób trafi pierwsza wiadomość! 

The form you have selected does not exist.

NEWSLETTER

Newsletter Instytut Etykiety

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twoje zakupy0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0